Prestanda
Med ökade krav och minskade resurser för IT-avdelningar, är det attraktivt att undvika att förlita sig på redan över sträckta resurser för att upprätthålla intern infrastruktur, om en lika stor eller större prestandanivå kan erhållas genom en Cloud Computing leverantör. Följande avsnitt presenterar några av de viktigaste aspekterna att tänka på när man utvärderar leverantör prestanda. Service Level Agreements Starka Service Level Agreements (SLA) för Cloud Computing leverantörer är ett måste för att säkerställa prestanda. Utan dessa avtal, och påföljder för att inte uppfylla dem, leverantörer har mindre incitament för att bibehålla prestanda på högsta nivå. SLA kan inkludera faktorer såsom nätverkstillgänglighet, datacenter upptid, värd misslyckande och migration. Öppenhet i prestanda Medan vi hävdar att Cloud Computing är i allmänhet mer tillförlitliga än att köra infrastruktur i egen regi, är ingen Cloud Computing leverantör immuna mot driftstörningar, även med starka SLA på plats. Ansedda Cloud Computing leverantörer är transparenta om prestanda och försiktighet bör iakttas vid valet av en leverantör som är öppet om saker som driftstörningar. Många Cloud Computing leverantörer kommer att få realtid instrumentpaneler för att indikera servicestatus och kommer sannolikt att ha stödpersonal 24×7 i händelse av eventuella problem. Ihållande vs. Ephemeral Förvaring, processorkraft och mer Förutom att utvärdera leverantörs SLA och politik öppenhet, är det viktigt för köpare att vara medveten om de tekniska aspekterna av Cloud Computing som påverkar prestanda och skillnaden mellan leverantörer. Till exempel är det viktigt att vara medveten om att vissa molntjänster inte ge ”uthållighet”, vilket innebär att i händelse av ett misslyckande, kommer lokala data förloras. Beroende på vilken typ av arbetsbelastningar som kommer att flyttas till molnet, kan det vara lämpligt för organisationen att säkerställa att server bilder är svårnedbrytbara i händelse av ett fel. På samma sätt, beroende på organisationens behov, kan det vara viktigt att säkerställa serverns storlek och processorkraft är lämpliga för särskilda användningsfall.
Stöd
Vid bedömningen av en övergång från internt till molninfrastruktur, men också vid bedömningen av olika molnleverantörer, är det viktigt att ta reda på kvaliteten på det stöd som säljaren kan erbjuda. In-house är det osannolikt att ha skala för att kunna erbjuda engagerade och runt stöd dygnet. Det finns en betydande risk då för tjänste nedbrytning och även avbrott förekomma i ett internt IT situation. Detta kan jämföras med Cloud Computing, där mycket kärnverksamhet säljaren är att leverera hög kvalitet och hög tillgänglighet infrastrukturtjänster. Vi anser därför att den kraftiga stöd bör vara en inkluderad inslag i molninfrastruktur. Vi råder blivande Cloud Computing kunder för att säkerställa att stödet är inbyggd i basen priset på tjänsten. Medan den totala kostnaden för en tjänste ingår lösningen kan vara något högre än för en som kommer utan service, outsourcing teknik kräver en pågående relation och därmed tjänsten bör övervägas en integrerad del av lösningen. En indikator på högkvalitativ support är förmågan att komma i kontakt med stödpersonal 24x7x365 via flera kanaler som telefon, chatt eller e-post. En annan faktor att beakta är om säljaren tar ansvar för uppgraderingar och säkerhetsuppdateringar.
Tjänsten via Standards
Cloud Computing-infrastruktur kan antingen finnas i anständighetsskäl format och protokoll, eller i stort sett accepterade öppna standarder. Det är vår uppfattning att öppna standarder öka den övergripande kvaliteten på prestanda samt ge användarna flexibilitet och trygghet över sin infrastruktur. Prestanda genom öppna standarder Även utanför ramen för denna rapport, vi hävdar att öppna standarder främja inrättandet av ett nätverk av närstående och tillhörande produkter och tjänster. Detta ekosystem kommer att omfatta infrastruktur för övervakning och hanteringsverktyg som kan bidra till att öka den totala prestandan av lösningen. Flexibilitet genom öppna standarder Vi tror starkt på att organisationer bör ha möjlighet att flytta sin infrastruktur mellan olika leverantörer efter behag. Denna förmåga ger dem möjlighet att reagera på en föränderlig omvärld, tillåter dem att flytta mellan leverantörer som pris- och tjänsteutbud förändring, och ger dem en viss kontroll genom att ta bort inlåsning in. Vi rekommenderar organisationer att tänka lösningsleverantörer som omfamnar öppna standarder.